Esta é uma questão para a qual a resposta não é simples. Muitos não sabem dizer o que é o Marketing. Outros, pensam que Marketing é Publicidade. Um grupo mais restrito, entende que Marketing é talvez o ramo mais complexo e abrangente das ciências empresariais. Marketing é a coluna vertebral de qualquer negócio. Marketing é conhecer o cliente, saber acrescentar-lhe valor, saber satisfazer as suas necessidades. Marketing é a alma do negócio. Deixo duas definições sugeridas pela AMA (American Marketing Association) para Marketing e Marketing Research:
Definição de Marketing, aprovada pela AMA:
"Marketing is the activity, set of institutions, and processes for creating, communicating, delivering, and exchanging offerings that have value for customers, clients, partners, and society at large. "
(American Marketing Association, 2007)
"Marketing research is the function that links the consumer, customer, and public to the marketer through information - information used to identify and define marketing opportunities and problems; generate, refine, and evaluate marketing actions; monitor marketing performance; and improve understanding of marketing as a process. Marketing research specifies the information required to address these issues, designs the method for collecting information, manages and implements the data collection process, analyzes the results, and communicates the findings and their implications."
(American Marketing Association, 2004)
Comentários